История имела место быть.
http://www.snopes.com/college/homework/unsolvable.aspOrigins: This legend combines one of the ultimate academic wish-fulfillment fantasies - a student not only proves himself the smartest one in his class, but also bests his professor and every other scholar in his field of study - with a "positive thinking" motif which turns up in other urban legends: when people are free to pursue goals unfettered by presumed limitations on what they can accomplish, they just may manage some extraordinary feats through the combined application of native talent and hard work. And this particular version is all the more interesting for being completely true!
One day In 1939, George Bernard Dantzig, a doctoral candidate at the University of California, Berkeley, arrived late for a graduate-level statistics class and found 2 problems written on the board. Not knowing they were examples of "unsolvable" statistics problems, he mistook them for part of a homework assignment, jotted them down, and solved them. (The equations Dantzig tackled are perhaps more accurately described not as unsolvable problems, but as unproved statistical theorems for which he worked out proofs.) Six weeks later, Dantzig's statistic professor notified him that he had prepared one of his two "homework" proofs for publication, and Dantzig was given co-author credit on another paper several years later when another mathematician independently worked out the same solution to the 2nd problem.
George Dantzig recounted his feat in a 1986 interview for the College Mathematics Journal:
It happened because during my first year at Berkeley I arrived late one day at one of [Jerzy] Neyman's classes. On the blackboard there were two problems that I assumed had been assigned for homework. I copied them down. A few days later I apologised to Neyman for taking so long to do the homework - the problems seemed to be a little harder than usual. I asked him if he still wanted it. He told me to throw it on his desk. I did so reluctantly because his desk was covered with such a heap of papers that I feared my homework would be lost there forever. About 6 weeks later, one Sunday about 8am, [my wife] Anne and I were awakened by someone banging on our front door. It was Neyman. He rushed in with papers in hand, all excited: "I've just written an introduction to one of your papers. Read it so I can send it out right away for publication." For a minute I had no idea what he was talking about. To make a long story short, the problems on the blackboard that I had solved thinking they were homework were in fact 2 famous unsolved problems in statistics. That was the first inkling I had that there was anything special about them.
A year later, when I began to worry about a thesis topic, Neyman just shrugged and told me to wrap the 2 problems in a binder and he would accept them as my thesis.
Вольно перевел:
Происхождение легенды: Эта легенда является вершиной фантазий любого студента об исполнении своих академических (в смысле учебных) желаний - студент проявит себя самым умным, лучшим среди не только одногруппников, но и бывалых ученых и своих преподавателей - с помощью "позитивного мышления", мотив которого проявляется и в других легендах: талант вкупе с трудолюбием способны на чрезвычайные подвиги, когда человек идет к цели, свободной от предполагаемых ограничений. И легенда эта вызывает еще больший интерес, ибо она правдива.
Однажды в 1939 году Джордж Бернард Данциг, докторант Университета Калифорнии, Беркли, опоздал на уровне выпускника класса статистику и обнаружил 2 написанных на доске примера. Не зная, что они являются примерами "неразрешимых" проблем статистики, он принял их за часть домашнего задания, записал их. (Уравнения Данцига более точно описать не как неразрешимые проблемы, но как недоказанные статистические теоремы, для которых он разработал доказательства). Шесть недель спустя, профессор статистики Данцига уведомил его, чтобы он привел в приемлемый для публикации вид один из двух доказанных им "домашних заданий". Данциг получил соавторство на другой работе несколько лет спустя, когда другой математик самостоятельно разработал решение второй проблемы.
Джордж Данциг рассказывал свой подвиг в 1986 году в интервью для журнала College математики:
Это произошло потому, что во время моего первого года в Беркли, я опоздал однажды в класс [Jerzy] Неймана. На доске были две проблемы, которые, как я предполагал, были заданы на дом. Я скопировал их. Несколько дней спустя я извинился перед Нейманом за то, что так долго тянул со сдачей домашнего задания - проблемы оказались тяжелее, чем обычно. Если он еще хочет, вот она, домашка. Он сказал мне, чтобы бросил ее на стол. Я нехотя сделал это, потому как стол был завален кипой бумаг, среди которых могла бы затеряться моя работа. Около 6 недель спустя, в воскресенье около 8 утра, [моя жена] Энн и я были разбужены стуком в дверь нашего дома. Это был Нейман. Он был взволнован, и с порога бросился ко мне с бумагами: ".. Я только что написал введение в одном из ваших докладов. В таком виде их уже можно отправить на публикацию". Целую минуту я не понимал, что он от меня хочет и про что говорит. Оказалось, про две нерешенные задачи, которых я решил, думая, что это домашняя работа. Это указывало на то, что я действительно ничего особенного в них не видел.
Через год, когда я начал беспокоиться на предмет темы диссертации, Нейман только пожал плечами и предложил мне обернуть 2 проблемы, и он принимает их как мой тезис.
Вся математика, физика состоит из таких случаев. Жизнь Ричарда Фейнмана, как пример.
зы: теперь скажите, что всему интернету нельзя верить.